comment 0

hemd van Zeeman wordt t-shirt

Toen ik net begon met naaien – op de IKEA naaimachine – wilde ik eens proberen een t-shirt voor Hugo te maken.

Omdat ik nog geen dure stof wilde gebruiken keek ik in mijn kast naar wat daar al lag om waarschijnlijk verpest te worden. Ik nam een herenhemd van de Zeeman, waar ik soms in slaap. Het patroon kwam uit de Ottobre. 

Het werd inderdaad een t-shirt maar het zag er eigenlijk niet uit. De halslijn zat niet mooi en de mouwen lubberden. (maar stiekem was ik ook best trots, het zag er van een afstandje best wel uit als een t-shirt hoor!)

Hugo echter, die vond het shirtje helemaal geweldig… Hij bombardeerde het meteen tot pyama en om een lang verhaal kort te maken; hij heeft er dik anderhalf jaar in geslapen. (groeit zo’n kind niet dan? jawel, maar mislukte t-shirts groeien blijkbaar gewoon mee)

En nu maken we een flinke sprong in de tijd….

Van de Ikea naaimachine ben ik inmiddels overgestapt op de Pfaff Hobby 1132. Ik heb al met al heel wat shirtjes en vestjes gemaakt op beide naaimachines en de een is beter gelukt dan de andere.

Maar het ‘Zeeman hemd wordt pyama’tje’ zit nog altijd in mijn hoofd. De stof van dat hemd is namelijk heel fijn en zacht, de kwaliteit is best goed en de kleur is prachtig. Ik wil van deze stof nog een shirtje maken! Daarom koop ik een nieuw stapeltje van deze hemden.

Ik heb het hemd open geknipt en leg het patroon precies op de onderkant zodat ik het shirt niet zelf meer hoef om te zomen. (ik was lui die dag) Voor de mouwen gebruik ik een contrasterende stof. En omdat dit shirtje ook een pyjama wordt naai ik er een schattige applicatie op.

Hugo3

Hugo is er gelukkig weer helemaal blij mee. Ik heb er zin in en maak de volgende dag een stoere versie van het shirt. Geen lief eendje voor mee naar bed maar een hongerige dino waar je als stoere knul van 4 ook op school mee gezien kunt worden. (de dino bestelde ik trouwens hier) En tot slot maakte ik nog een derde exemplaar.

Hugo1

Hugo2

Gearchiveerd onder:Handgemaakt door Geen Steekje Los, recykleren

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

Geef een reactie

