comment 1

Ervaring IKEA naaimachine

Ik heb ‘m al even genoemd, de IKEA naaimachine. Dus waarom niet er een uitgebreide recensie over schrijven? Toen ik ‘m kocht, kon ik er te weinig (goede) informatie over vinden op het internet. Ik hoop dat jij na het lezen van dit artikel een weloverwogen keuze kunt maken om deze machine al dan niet aan te schaffen. 

Allereerst de prijs, € 79.95. Die vind ik prima. Er zitten een paar standaard naaivoetjes bij en een borsteltje om pluisjes e.d. weg te halen.
 
Van Ikea heb ik er ook een apart naaisetje bijgekocht met o.a. een schaar, zoommaatje, spelden en knalroze kleermakerskrijt. 
 
Deze accessoires verdienen wat mij betreft ook een notitie. De schaar is heel scherp en fijn, ik gebruik deze het meest van mijn scharencollectie. De spelden zijn te slap, die gebruik ik niet. Het krijt vind ik ook heel fijn, is goed zichtbaar op elke stof en geeft goed af. Het zoommaatje is helaas doorzichtig en dat betekent dat ik ‘m vaak ‘kwijt’ ben. Verder is ‘ie top, lekker stevig. 
 
Oké, de naaimachine. 
 
Hij is licht en klein, dus makkelijk mee te nemen. Er zit geen stofkap bij maar die kun je na aanschaf gewoon zelf gaan maken natuurlijk. Ik heb altijd de oorspronkelijke doos gebruikt trouwens. 
 
De handleiding is duidelijk en beknopt. Hij maakt wel flink wat herrie.(nee, niet de handleiding, ik bedoel de machine) Ik naai altijd in de woonkamer dus dan moet de televisie een stuk harder omdat man het anders niet kan horen. En dan nog hoor je de TV eigenlijk niet. Maar dat is een detail dat mijn man stoort en niet mij 😉 
Draad inrijgen gaat simpel, volg gewoon de aangegeven stappen. Het spoelhuis zit voorin. Om bij het spoelhuis te komen moet je eerst het accessoire bakje in zijn geheel verwijderen. Daarna kun je het spoelhuis openen. Het spoeltje plaats je eerst in de huls en dan is het flink pielen om hem op zijn plek te krijgen. Heb je wat grovere vingers dan is het best prutsen om het voor elkaar te krijgen. 
 
ikea naaimachine / ervaring IKEA naaimachine / review IKEA naaimachine / www.geensteekjelos.wordpress.com

het spoelhuis

 
Er zitten 13 steken op waarvan ik er maar 5 van gebruikte. Eigenlijk zijn het minder steken omdat de rechte steek en de zigzag er in meerdere lengtes opzitten. De siersteken heb ik nooit gebruikt. 
 
Je kunt er een extra klosje opzetten zodat je ook met de tweelingnaald kunt naaien. En dat doet ie eigenlijk prima! Daarover later meer. 
 
Spoeltjes inrijgen verloopt probleemloos. Het achteruit naaien is simpel middels de blauwe knop prominent aan de voorkant van de machine. 
 
Het voetpedaal is wel erg licht en daardoor was ik ‘m vaak kwijt onder tafel. Met schoenen of zelfs alleen sokken aan vond ik dat ik te weinig contact had met het pedaal. Ik heb daarom altijd met blote voeten genaaid. 
 
Het échte naaien! 
 
Katoen: Ik heb héél wat beddengoed genaaid en dat ging heel goed. Dunnere stoffen heeft deze machine wel wat moeite mee, dan liep hij wel eens vast. Dan trok de machine de stof in de transporteur. Ik loste dat op door er extra stof aan te knippen en na afwerking met de zigzagsteek af te knippen. (daarmee geef ik meteen toe dat mijn afwerking soms te wensen over liet maar je moet creatief zijn, hè) Meerdere lagen katoen heeft ‘ie geen moeite mee mits niet té veel lagen. Heb er onder andere dit kussentje mee gemaakt: 
 
Fleece: Is natuurlijk een dikke stof en ik moet eerlijk zeggen, het lukte! Ik heb tot 4 lagen gestikt en dan was het soms een beetje trekken maar dat vond ik geen onoverkomelijk probleem. 
 
Tricot: Uitdaging! Het kostte mij wat geduld en extra creatief inzicht maar ik heb genoeg leuks kunnen maken met de machine. Zoals dit shirt: 
 Wat ik al eerder gemaakt heb
 
Het gebruik van de juiste naald is sowieso aan te raden en bij het verwerken van de tricot moest ik echt ruim twee centimeter aanknippen, anders ging het vastzitten in de transporteur. Dus ik naaide eerst het shirt in elkaar met een rechte steek waarna ik het afwerkte met een zigzag en de overtollige stof afknipte. Wel zonde van je stoffen én het geeft een hoop rommel. 
 
De zoom afwerken van shirtjes deed ik met de tweelingnaald en dit ging verbazingwekkend goed! Er is er in ieder geval nog nooit eentje afgebroken en de steken zaten er netjes op. Ook het inrijgen van de tweelingnaald verliep altijd goed. Extra klosje erop en beide draden op dezelfde manier inrijgen. 
 
Een combinatie van stofsoorten heb ik ook genaaid, zoals bij het colletje: 
 
Dit is tricot met fleece als voering. Als ik over de naden stikte was het wat trekken en een paar keer heb ik een paar steken handmatig (middels het draaien aan het handwiel) moeten naaien. Ik moest de stoffen wel altijd goed begeleiden omdat de machine de neiging heeft om de stof scheef te trekken. Er zit een (soort van) vrije arm op de machine maar die is zó minimaal ‘vrij’ dat ik er geen gebruik van heb kunnen maken. Dat vond ik heel erg jammer. 
 
Eenmaal heb ik een boventransportvoetje bevestigd om de stof beter te laten geleiden maar toen snapte de machine er niks meer van. Ik kreeg er geen rechte steek meer mee uit. Geen gekke dingen ermee doen dus. 

Knoopsgaten heb ik er niet mee gemaakt maar die functie zit er ook op. 
Nadelen? 
 
Ja, het te lichte pedaal, het ontbreken van een goede vrije arm en geen regelbare steken. En dat ‘ie soms aan de haal ging met de stof was vervelend maar ach, daar verzon ik gewoon wat op! 
 
Conclusie
 
Om vertrouwd te raken met het naaien vond ik het een heel leuk apparaat! Ik heb er bijna 2 jaar veel mee gewerkt en heb er nooit mechanische problemen mee gehad. Hij is altijd soepel blijven lopen, hooguit is hij iets meer geluid gaan maken. (maar dat is een kwestie van smeren)

De steken zelf zien er netjes uit, niet onregelmatig of iets dergelijks. 

Wel is het zo dat ik op een gegeven moment vast liep in creativiteit. Veel meer dan rechte steken maken gaat niet. Dat ik een paar t-shirts heb gemaakt ermee was denk ik al best een klein wonder. En omdat ‘ie een lichte motor heeft kun je er geen dikkere lagen stof, of bijv. jeans, mee naaien. Verstelwerk kun je er ook prima op doen, maar het ontbreken van een goede vrije arm kan dan een probleem worden. 

Het hangt er dus ook vanaf wat je ermee wilt gaan doen, hè. Achteraf gezien had ik beter direct een iets beter modelletje kunnen nemen omdat ik veel naai en ook van plan ben nog véél meer te gaan naaien. Maar ik was een beetje bang dat ik een heel fancy apparaat zou gaan aanschaffen dat dan na een paar weken zou veranderen in een sta-in-de-weg. 
 
 
Inmiddels heb ik een Pfaff Hobby 1132 aangeschaft en hierop ga ik verder leren naaien. Het Ikea’tje ga ik zeker niet weg doen. Hij mag dienen als back up voor als de Pfaff bijvoorbeeld voor onderhoud moet. 
Last but not least: Heb je toch nog vragen over de IKEA naaimachine? Stel ze via het contactformulier links op de site of laat hieronder een bericht achter.
Gearchiveerd onder:Reviews

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

1 Comment so far

  1. Catharina Ooteman

    Ik heb een Ikea naaimachine en zou graag willen weten hoe ik hem in moet rijgen ..hij naait niet zoals het moet .allemaal lussen aan de achter kant ..ik ken dit machine niet ,,heb hem gekocht op marktplaats en elk naaimachine is anders. heb er geen boekje bij gekregen. Met Vriendelijke Groet Rina

    Like

Geef een reactie

