comment 1

DIY: kniestukken voor op (spijker) broeken / recykleren

Iedereen die (kleine) kinderen heeft kent het vast wel: kapotte knietjes in broeken. Onze Hugo kan er ook wat van. Nu wilde ik de broek een beetje leuk repareren.

Op de een of andere manier lukte het mij niet om met een goede vorm voor de kniestukken te komen. Dus ik ging gewoon in huis op zoek naar een vorm die ik kon overtrekken. Ik keek eerst in de keuken. (die was het dichtste bij, dat zal de reden wel geweest zijn) Een theekopje. Nee, ik wil geen ronde vorm. Hé, op mijn voorraadpot koffie zit een deksel… Vierkant, met afgeronde hoeken in precies de juiste grootte! Gevonden!

Een tijdje geleden had ik van een oude spijkerbroek van echtgenoot de nog bruikbare stukken stof geknipt dus die zijn hier perfect voor. Aha! Niet alleen een DIY maar zo recykleer ik ook nog eens!

Ik trok de vorm over op de stof, streek er dubbelzijdig plakfix achter en stikte er met een open applicatievoetje een zigzagje op. Dit voetje heb ik onlangs toch maar aangeschaft, zo heb ik perfect zicht op de getekende lijntjes. De overtollige stof knipte ik naast de stiklijn af.

De lapjes streek ik op de kapotte knietjes, zette er voor extra stevigheid nog een paar handmatige steekjes op en voilá: een ‘nieuwe’ broek!

(dit is niet de broek met de hierboven gemaakte lapjes trouwens, inmiddels heb ik een andere, betere vorm kunnen vinden)

Heb meteen nog een paar extra lapjes gemaakt met de zigzag steek in een contrasterende kleur, aan te passen aan de rest van de kleding. Staat gewoon nog stoer ook!

PS
Ik durf broeken nog niet open te maken zodat ik de applicatie er direct op kan naaien. Maar volgens mij maakt het qua tijd niet echt veel uit om het op deze manier te doen. 

Gearchiveerd onder:DIY, recykleren

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

1 Comment so far

  1. Pingback: Zaterdagklusje: kniestukken maken (met handleiding) | GeenSteekjeLos

Geef een reactie

