comments 3

Hip én handig: zelf maken!

Zelf maken is onder andere handig als alternatief. Omdat je bijvoorbeeld gluten- en suikervrij wilt eten. Dan maak je je eten en snacks gewoon zelf. Of je houdt van knutselen. Zo is scrapbooking heel populair. (tot voor kort wist ik niet eens wat het was, maar Google biedt uitkomst) Kinderen doen het tegenwoordig ook, die ‘loomen’ zich menige saaie zondagmiddag door.

Zelf maken is óók hartstikke leuk. En heel hip, getuige alle zelfmaak-webshops en blogs. ( hiermee impliceer ik ook hip te zijn)

Ik kwam tot het volgende lijstje, waarom ik graag naai:

  • je kunt bestaande dingen naar wens aanpassen
  • je kunt iets maken, omdat je het in de winkel niet kunt vinden
  • je kunt simpelweg maken wat jij leuk vindt
  • je kunt bestaande dingen namaken, bijvoorbeeld omdat je het aanbod te duur vindt / je eigen stof wilt gebruiken
  • een handgemaakt cadeau geven is uniek (je kunt het op maat maken voor de ontvanger)
  • je kunt er desgewenst geld mee besparen, of verdienen 😉
  • je kunt er je creativiteit in kwijt (bij mij werkt het vaak zo, dat het juist leidt tot meer ideeën en minder tijd)
  • en last but not least; het is hartstikke leuk om te doen!

Zo maak ik het meeste van ons beddengoed zelf. Voor Hugo omdat ik dat heel erg leuk vind en voor onszelf is het soms uit praktisch oogpunt: ik vermaak bestaand goed zodat het precies is wat ik wil.

Onze hoofdkussens maakte ik bijvoorbeeld zelf. Gewoon van kussens die ik al had. (dus ik geef geen geld uit aan nieuwe) Mijn voorkeur gaat uit naar een kleiner kussen dat wel voldoende steun biedt, maar dat geen belemmering oplevert voor de nek. Ik ben namelijk een buikslaper. Buikslapen + een verkeerd kussen = geheid nekklachten. Na enig denkwerk en uitproberen kwam ik uit op een kussen van 40x60cm met genoeg vulling om ‘fluffy’ te zijn én zodat het geen nekpijn opleverde. Kussenslopen maak ik ook zelf. Zo heb ik altijd matching beddengoed omdat ik graag combineer. Al gelang mijn bui heb ik slopen die passen bij de matrashoezen of de dekens.

test

‘customized’ kussens

matching beddengoed

mix & match!

Toen wij onlangs een nieuw, en groter, bed kochten had ik beddengoed over. Dit heb ik allemaal vermaakt tot hoeslakens voor het bed van Hugo. Het kostte mij alleen wat uurtjes werk en een beetje elastiek.

En er is meer. Hier een kleine greep uit mijn favorieten!

Sjaals en (kleine) kinderen. Ik hou er niet zo van. De sjaals raken kwijt, ze zitten te los, of te strak. En mijn ervaring is ook, dat kinderen helemaal niet houden van sjaals. (om uiteenlopende redenen) Daarom maakte ik een colletje. Het patroon tekende ik zelf. De binnenkant is van fleece en de buitenkant een leuk tricotje. Geen koude nekjes meer en ook te gebruiken in combinatie met een lekker vest voor als het nog niet koud genoeg is voor een winterjas. (maar de straffe Hollandse wind al waait) Staat leuk en stoer!

DSCF3895

Hugo is tevens een fan van vesten. Ook die maak ik zelf en dan met name omdat het winkelaanbod niet aansluit bij de wens. Dit vestje is gevoerd met een grijze tricot. Voor het contrast koos ik voor 2 kleuren, en felgeel omdat het opvalt. Zo is je kind snel terug te vinden op het schoolplein / de speeltuin / in de supermarkt. Het vestje maakte ik wat langer zodat er geen koud ruggetje ontstaat bij het klimmen. En omdat Hugo smal is, maakte ik het vestje precies op maat. Ook hier een opstaande kraag tegen de Hollandse wind. Het patroon is een t-shirt uit de Ottobre dat ik bijtekende. De applicatie van de letter H tekende en naaide ik zelf.

DSCF3836

Voor mezelf maakte ik de ‘little black dress’ die ik in de winkel maar niet kon vinden. Met een hoge hals, want ik hou van hoog gesloten. Op de knie, want dat is mijn lengte. Met iets wijd uitlopende mouwen, want dat vind ik mooi.

zelf een jurkje maken / handgemaakt jurkje / www.geensteekjelos.wordpress.comDit jurkje is van een dikkere tricot en blijft ook na veel wassen in model. Het jurkje is perfect te combineren met een legging en sneakers, zoals hier op de foto. Het patroon tekende ik zelf. En oh, wat ben ik er blij mee!! Het is mijn ♥ jurkje geworden!

Je ziet, zelf maken is hartstikke handig en super leuk! I love it!

Gearchiveerd onder:Blogs

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

3 Comments

  1. Pingback: Slapen in stijl | GeenSteekjeLos

Geef een reactie

