comment 0

Zaterdagklusje: kniestukken maken (met handleiding)

Vandaag een klusje tussendoor. Bij Hugo doe ik het al jaren op deze manier. Gewoon van een oude spijkerbroek. Ik knip daar de nog bruikbare stukken uit en die gebruik ik vervolgens om (beginnende) gaten te maskeren. Afgewerkt met een gezellig stikseltje natuurlijk.

Vandaag is echter niet een broek van Hugo aan de beurt, maar die van zijn vriendje. Zodoende werd vanochtend niet alleen het vriendje afgeleverd, maar ook twee broeken. Bij een van die broeken had moeders zelf al zitten prutsen een dappere poging ondernomen.

zo moet het dus nietDIY kniestukken / gat in knie spijkerbroek / DIY / handleiding kniestukken maken / zelf kniestukken maken / spijkerbroek repareren / knielappen zelf maken / zelf kniestukken maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Ik gebruik een stukje karton dat ik al in de juiste vorm heb geknipt, die trek ik nu 4 keer om want ik ga 2 broeken voorzien van lapjes. Naai altijd eerst een testlapje om de breedte van het stiksel te bepalen.

testlapje

Voor de stevigheid en wat gemak strijk ik dubbelzijdig plakfix op de lapjes. Vervolgens zigzag ik op de getekende lijntjes. Het applicatievoetje zorgt ervoor dat ik perfect zicht heb. Voor de ene broek kies ik fris groen garen, voor de andere geel. Daarna knip ik alles netjes uit en kan ik het papier van de plakfix er zó vanaf scheuren. Het restje dat nog onder het stiksel zit pluk ik er hier en daar uit, de wasmachine mag de rest doen.

zDIY kniestukken / gat in knie spijkerbroek / DIY / handleiding kniestukken maken / zelf kniestukken maken / spijkerbroek repareren / knielappen zelf maken / zelf kniestukken maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

DIY kniestukken / gat in knie spijkerbroek / DIY / handleiding kniestukken maken / zelf kniestukken maken / spijkerbroek repareren / knielappen zelf maken / zelf kniestukken maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Nu is het nog een kwestie van de knielappen op de broeken strijken en er met de hand wat steekjes opzetten. Dat is eigenlijk het meeste werk.

Gelukkig gedragen de jongens zich voorbeeldig. Dit naaiklusje levert mij alleen een vloer vol Lego, en een stoelen toren in de badkamer op.

DIY kniestukken / gat in knie spijkerbroek / DIY / handleiding kniestukken maken / zelf kniestukken maken / spijkerbroek repareren / knielappen zelf maken / zelf kniestukken maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Hugo met zijn kniestukken (en het vest is ook van mijn hand)

Hugo met zijn kniestukken (en het vest is ook van mijn hand)

Tadaa! En de broeken zijn weer speeltuin-proof!

Een eerder artikel over de kniestukken lees je hier.

Gearchiveerd onder:DIY, recykleren

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

Geef een reactie

