kussenhoes naaien / sierkussens maken / sierkussen / retro kussenhoes maken / retro kussenhoes / retro sierkussens / handgemaakt / design / www.geensteekjelos.wordpress.com
comments 2

DIY: kussenhoes (zónder rits)

Er waren eens een jongen en een meisje dat graag wilden samenwonen. Ze besloten in het huis van het meisje te gaan wonen. Haar huis was véél mooier dan dat van de jongen. Op het bankstel na brachten ze samen al zijn meubels naar het grof vuil. Op het laatste moment besloot de jongen dat hij graag zijn sierkussens mee wilde nemen. Hij vond die kussentjes zo fijn, zei hij. Omdat het meisje erg verliefd was op de jongen, gaf ze toe.

De jongen en het meisje zijn inmiddels een meneer en een mevrouw. Ze hebben samen een huis gekocht. Het bankstel hebben ze nog steeds. En de kussentjes ook.

Vandaag ga ik je uitleggen hoe je een kussenhoes maakt.

Het idee voor het kussen kreeg ik al een tijd gelegen, toen ik van mezelf Sinterklaas een prachtig boek kreeg over interieurs met design uit het midden van de vorige eeuw. Het was dit plaatje dat mij inspireerde:

retro wonen van Andrew Weaving

‘Retro wonen’ van Andrew Weaving

Hoe ik mijn kussenhoes zónder rits maakte, ga ik je stap voor stap uitleggen!

Voordat je begint: zet eerst je favoriete muziek op.

Het kussen wordt 45×45 centimeter. Uit canvas knipte ik een stuk van 47×47 centimeter en 2 stukken van 47×30 centimeter. De naadwaarde is steeds 1  centimeter en die heb ik er meteen bijgeknipt. De twee losse lapjes worden de opening van de hoes. Vouw deze om op 2 centimeter. Ik gebruik hiervoor een zoommaatje.

de achterkant

Zoals je ziet leg je de 2 helften over elkaar heen. Dit wordt de opening.  Om straks niet met al te veel rafels in de stof te zitten heb ik alle stofdelen eerst afgewerkt met een grote zigzag steek. (stik over de rand zodat de draden netjes in de steken blijven)

Tijdens het hele proces is 1 ding héél belangrijk. Het strijken. Met lekker veel stoom. Want geloof mij, echt mooi naaien doe je met de strijkbout.

Je hebt nu alles netjes gestreken en de openingen afgewerkt. 

Ik knipte uit 2 contrasterende stukken canvas 2 cirkels. Om perfecte cirkels te krijgen gebruikte ik een bord en een kommetje. Dezelfde cirkels knip ik ook uit plakvlies. Je strijkt dit  precies op het canvas. (zonder stoom!) Overtollige stukjes voorzichtig weg knippen. Het plakvlies dient ter versteviging en zonder plakvlies heb je dikke kans dat de stof verschuift tijdens het stikken.

Speld vervolgens de kleinste cirkel op de grote. Bij voorkeur eerst even strijken zodat de stof mooi recht ligt.

Oké, nu gaan we stikken! 

Bepaal eerst hoe je je zigzagsteek wilt hebben door even een testlapje te naaien. Ik kies voor een lange steek (5) en de breedte zo smal mogelijk (1) zodat de steken netjes naast elkaar vallen.

kussenhoes naaien / sierkussens maken / sierkussen / retro kussenhoes maken / retro kussenhoes / retro sierkussens / handgemaakt / design / www.geensteekjelos.wordpress.com

Het stikken kun je met het standaard naaivoetje doen maar ik gebruik liever een open applicatievoetje. Met dit voetje heb je goed zicht op het naaiwerk. De stofrand van de cirkel moet precies in het midden liggen van het voetje. Zo valt de steek mooi over de rand en krijg je een gelijkmatige afwerking. Stik langzaam. Want stik je te snel, dan heb je kans dat je scheef gaat en dat is zonde. (been there, done that)

niet afhechten maar doorsteken 2

Ben je bijna rond met stikken, ga dan nóg langzamer stikken en eindig nét een steekje over het begin. Hecht niet af door heen en weer te stikken maar knip een lange draad en steek deze naar de verkeerde kant met een handnaald. Doe hetzelfde met de draad van je beginstiksel. Trek de draden recht en leg er een strakke dubbele knoop in, die tegen de stof valt.

De kleine cirkel zit nu mooi vast op de grote. Leg de grote cirkel op de vierkante lap stof, speld vast en zigzag weer langzaam rondom. Herhaal ook hier de afwerking door de draden met de handnaald door te steken en er een knoopje in te leggen.

 handleiding kussenhoes maken / kussenhoes / retro kussenhoes / www.geensteekjelos.wordpress.com

Je applicatie is klaar! 

Leg de 3 lappen met de goede kanten op elkaar, pers en speld vast. Stik rondom op 1 centimeter.

 kussenhoes naaien / sierkussens maken / sierkussen / retro kussenhoes maken / retro kussenhoes / retro sierkussens / handgemaakt / design / www.geensteekjelos.wordpress.com

Knip uit alle 4 de hoeken een puntje zodat je na het omkeren geen dikke hoekjes krijgt. Nog even strijken en: je kussenhoes is klaar!

Het binnenkussen maakte ik ook zelf. Deze is iets groter dan de hoes zodat hij er mooi strak omheen zit. Voor de vulling gebruikte ik ongeveer 350 gram fiberfill.

zelf een kussenhoes maken / kussenhoes maken zonder rits / kussenhoes naaien / kussenhoes naaien zonder rits / sierkussens maken / sierkussen / retro kussenhoes maken / retro kussenhoes / retro sierkussens / handgemaakt / design / www.geensteekjelos.wordpress.com

2 Comments

    • Hoi Jo Bee!

      Het canvas kocht ik online bij De Stoffenkraam. Moet wel zeggen dat de kleuren op de foto iets donkerder zijn dan in het echt. De grote cirkel is echt helder oranje. Maar ook in het echt zijn de kleuren heel mooi!

      Groetjes,
      Montserrat

      Like

Geef een reactie

