zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com
comments 4

DIY: kussenslopen maken

Vriendin Kim vroeg of ik haar kon uitleggen hoe je kussenslopen maakt. In eerste instantie was mijn reactie “oh, dat is heel makkelijk hoor”. Maar zo makkelijk is het eigenlijk niet, als je dat nog nooit gedaan hebt. En omdat mijn poging tot een snelle uitleg aan de hand van 2 papiertjes compleet kansloos was besloot ik om gewoon weer een tutorial te maken: zelf je kussenslopen naaien.

Aan de slag! 

Meet eerst de maat van je kussen op. Bepaal aan de hand daarvan de maten van de sloop. Je kunt ervoor kiezen om je sloop strak om het kussen te laten vallen, of wat losser. Wat jij wilt. Voor welke maat je ook kiest, onthoud altijd dat je een naadwaarde hebt. (de naadwaarde is de stiklijn plus de afwerking) De naadwaarde teken je dus meteen bij op de stof. In dit geval is dat aan 3 zijdes een cm extra (en ik doe nog een extra centimetertje voor de gezelligheid) plus aan 1 korte kant 4 centimeter extra omdat dit je afwerking wordt.

Ik maak slopen in 2 varianten. Omdat ik ze zo leuk vind kies ik kleurige druk knoopjes  voor mijn slopen (Kam Snaps) en voor Hugo maak ik ze met een instop strook.

Ik leg je eerst uit hoe je een kussensloop met aan 1 zijde drukknoopjes maakt.

Strijk de stof (liefst ook voorgewassen om geen krimp achteraf te hebben) en teken de maat van je sloop op de stof, ik gebruik een geo driehoek om perfecte hoeken te maken. Mijn kussen meet 40×60 centimeter, het voor- en achterpand meten bij deze sloop allebei 42×65 centimeter, dit is inclusief naadwaarde en voor de zoomrand.

Voor extra stevigheid bij de drukknoopjes knip je 2 lange stroken plakvlies van 43×2 centimeter. Strijk zonder stoom het plakvlies op beide panden, ongeveer 1,5 centimeter van de rand.

plakvlies strijken / zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Leg nu de goede kanten op elkaar en speld de 2 lange en 1 korte zijde van de stof vast. Bepaal je steeklengte en stik op 1 centimeter. (dat is dus de naadwaarde) Op een huishoudnaaimachine werk je af met een brede zigzagsteek. Knip eventuele overtollige stof weg. (als je een overlock hebt kun je stikken en afwerken tegelijk, bofkont!)

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Je hebt nu nog 1 onafgewerkte kant. (waar het plakvlies op zit) Strijk de stof om op 1,5 centimeter. Zoom vervolgens om op 2 centimeter en speld vast. De zoom loopt nu mooi door. Stik langzaam. Ik stik altijd met de verkeerde kant boven, zodat ik goed zicht heb wáár ik stik en niet per ongeluk scheef ga. Daarom is langzaam stikken ook zo belangrijk! Gebruik eventueel je vrije arm voor meer bewegingsvrijheid.

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Oké, we zijn bijna klaar!

Strijk de zoom nog even goed plat. Je gaat nu op 1 kant evenredig van elkaar 3 stipjes zetten. Hier komen de gaatjes voor de druk knoopjes. Speld beide stofhelften vast om verschuiven te voorkomen.

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Met een priem kun je de gaatjes maken. Ik vind dit altijd een spannend moment, stel je voor dat ik mis prik!  Gelukkig gaat het altijd goed en kan ik de Kam Snaps bevestigen. (je vindt hier een instructie filmpje)

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

En… klaar!

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

kussensloop maken voor IKEA kussens / zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Variant: kussensloop met instop strook

Deze versie gebruik ik voor Hugo. (maar deze is natuurlijk ook zeer geschikt voor volwassenen) Mijn kind houdt niet van gedoe met knoopjes en ook piept er zo geen kussen uit de sloop.  Ook leuk: deze sloop is een stuk sneller klaar dan die met de druk knoopjes. Ik doe er ongeveer een half uur over. Het IKEA kussen van Hugo meet 30 x 50 centimeter. Ik teken het voorpand af op 33×53 centimeter en het achterpand meet 33×53 + 19 = 72 centimeter. De 19 cm extra is voor de instop strook aan het achterpand. Van beide helften strijk ik 1 korte kant om op 1,5 cm en vervolgens weer op 2 cm. Speld vast en stik netjes op de rand.

zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Vouw de stof op de stippellijn, dit wordt straks de instop strook. Leg beide helften met de goede kanten op elkaar. Speld vast en stik de 3 zijdes vast op 1 cm. Werk af met een zigzagsteek en knip eventuele overtollige stof voorzichtig weg.

kussensloop maken voor IKEA kussens / zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

Omkeren, even strijken en… klaar!

kussensloop maken voor IKEA kussens / zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

kussensloop maken voor IKEA kussens / zelf kussenslopen maken / beddengoed maken / handleiding kussenslopen maken / www.geensteekjelos.wordpress.com

 

Gearchiveerd onder:DIY

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

4 Comments

  1. Kim

    Oh te gek! Wat heb je dat supersnel geregeld! Kim is héél blij met je uitgebreide uitleg ; ) …maar gaat toch met de makkelijke variant beginnen. Grazi mille ❤ ❤ ❤

    Like

  2. Pingback: Als Kam Snaps niet meer sluiten: het probleem én de oplossing | GeenSteekjeLos

  3. thea

    je ziet bij jou instopstrook kussen het stiknaadje nog…dit kan mooier…
    jij klapt de instopstrook terug op de eigen kant…klap hem eens terug op de andere kant, draai hem dan om dan zie je niks meer van dat naadje…kijk maar eens bij slopen die je koopt.
    beetje lastig uitleggen wat ik bedoel: leg de twee delen met de goede kant op elkaar, het kleine deel tot aan de vouwnaad van het grote deel. dan klap je het instop deel niet naar zn eigen kant terug maar over het kleine deel naar het kleinedeel kant. als je dan de zijnaden stikt, en omdraait is het mooier afgewerkt!
    dit is bedoeld als tip!!!! niet als kritiek!!!

    succes Thea

    Like

Geef een reactie

