comments 6

Als Kam Snaps niet meer sluiten: het probleem én de oplossing

Ben jij, net als ik, ook zo’n fan van die vrolijke Kam Snaps? Ik vind ze vooral erg leuk staan bij kussenslopen, als alternatief voor de instopstrook.  Helaas merkte ik dat na verloop van tijd de knoopjes minder soepel willen sluiten. (je hoort geen klikje meer en je moet hard drukken om ze dicht te krijgen) Ik dacht eerst dat ik ze niet goed bevestigd had, maar concludeerde toen dat de snaps liever niet te heet gewassen worden.

Een rondje internet leerde mij echter, dat het helemaal niet lag aan het te heet wassen, maar aan te weinig volume van de stof. En dat kan wel kloppen, want als ik leer of vilt gebruik heb ik dit probleem namelijk niet. Zowel  het leren portemonneetje als de sleutelhanger gebruik ik dagelijks en hier blijft het knoopje zonder problemen open en dicht gaan, inclusief klikje. Vilt en leer zijn dikke stoffen en zo viel het kwartje. Er moest dus nog iets tússen de snaps komen, als ik ze gebruik in katoen. Een stukje leer leek me niet handig, maar een stukje vilt kan natuurlijk wel.

Vandaag ben ik het maar eens gaan testen. Ik had nog een mooie stof liggen en heb er wederom kussenslopen van gemaakt. (want daar kan ik er geen genoeg van hebben, zie hier voor mijn tutorial) Voordat ik de Kam Snaps bevestigde, knipte ik kleine vierkantjes uit vilt. Met de priem maakte ik een gaatje in het midden. Tussen elke snap bevestigde ik een stukje vilt. Dat was nog best even friemelen trouwens.

stukjes vilt knippen / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

problemen met bevestigen kam snaps / kam snaps sluiten niet goed / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

ook aan de andere kant zit een stukje vilt

problemen met bevestigen kam snaps / kam snaps sluiten niet goed / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

hier zie je het vilt er nog net tussenuit piepen, bij het vastdrukken met de tang verdwijnt het onder de snap

problemen met bevestigen kam snaps / kam snaps sluiten niet goed / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

de snap zit nu stevig op de stof en van het stukje vilt zie je niks meer

Met het vilt er tussen merk ik inderdaad dat de snap veel steviger op de stof zit. En ook na een keer of 20 open-en-dicht hoor ik Het Klikje. Nog een extra test: wassen op 60 graden. En ja hoor, hartstikke stevig en klikker-de-klik. Probleem opgelost!

problemen met bevestigen kam snaps / kam snaps sluiten niet goed / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

problemen met bevestigen kam snaps / kam snaps sluiten niet goed / bevestigen kam snaps / zelf kussenslopen maken  / retro stoffen / Soft Cactus / www.geensteekjelos.wordpress.com

Update: Kam Snaps die niet goed meer sluiten kun je gewoon met een tang verwijderen. Daarna zet je er nieuwe in, volgens de hierboven beschreven methode. (dus met een stukje vilt ertussen)

Stof: Seashore Shelly van Soft Cactus

Gearchiveerd onder:DIY

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

6 Comments

  1. Kim

    Aha! Vandaar.. ik dacht ook al dat ik de dor jou vervaardigde sloopjes te heet gewassen had. Kan dat met vilt ook als ze al bevestigd zijn?

    Like

  2. Heb je ook een uitleg of linkje om de kamsnaps te verwijderen?Ik ga het de volgende keer zeker proberen met vilt er tussen want na mijn avontuur met kamsnaps die niet sluiten en het verwijderen dat niet vlotjes verliep heb ik ze eventjes aan de kant gezwierd 😉

    Like

  3. Hoi Carla! Ik verwijder de Kam Snaps gewoon met een klein waterpomp tangetje. Het is even prutsen maar na een paar keer wrikken had ik ze los. (je moet het steeltje te pakken krijgen) Leverde mij in het begin wel wat gaten op helaas. Sinds ik een stukje vilt gebruik gaat het perfect in ieder geval. Zonde om de Kam Snaps anders niet meer te gebruiken want ze zijn zo leuk toch!

    Like

Geef een reactie

