retro woonkamer / retro living rooom / orla kiely behang / orla kiely wallpaper / vintage inspiratie / retro interieur inspiratie / www.geensteekjelos.wordpress.com
comment 0

Binnenkijken: onze woonkamer

Vinden jullie het ook zo leuk om te zien hoe andere mensen wonen? Ik ben dól op binnenkijken! In deze post draag ik mijn steentje bij.

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik een grote voorliefde heb voor vintage en retro. Schreeuwerige, psychedelische toestanden zijn echter niets voor mij. Tijdloos moet het zijn. Ik kies voor moderne vintage met een retro knipoog. Of te wel: mid century modern. Wel een beetje jammer dat ik qua budget hierin wat creatief moet zijn. (ik zie mijzelf nog niet zo snel een echte Eames bezitten, helaas) Maar hier bieden Marktplaats, en de kringloop, uitkomst. Al is het vinden van design op de kringloop steeds meer een zeldzaamheid aan het worden, wat het daarom juist extra leuk maakt. De kunst is om tussen alle meuk nét dat ene pareltje te vinden.

Omdat ik liever eerst een huis ‘ervaar’ voordat ik het inricht, duurde het een tijdje voordat de woonkamer (grotendeels) klaar was. Recent besloot ik pas welke gordijnen ik wilde en dat er een vloerkleed moest komen. Lekker zacht, niet al te opvallend, groot genoeg voor Hugo om op te spelen en zeker groot genoeg om die  lelijke vloer te camoufleren die we pas volgend jaar zullen gaan vervangen.

Oké, de inrichting. Ik wilde graag behang, met ‘iets van geel’ erin. Want ik had besloten dat naast wit, de 2e basiskleur okergeel moest zijn.  Zo is het altijd lekker zonnig in huis. Na lang zoeken viel de keus op behang van Orla Kiely. Ik heb het zo ongeveer de muur óp gekeken. Wat duurde het voor mijn gevoel lang voordat er eindelijk kon worden behangen!

toen het nog niks was 2

Zo zag het er uit nadat de trapkast was ingebouwd…

Orla Kiely behang Scribble / Orla Kiely wallpaper Scribble / mid century modern living room / retro woonkamer / www.geensteekjelos.wordpress.com

… en zo is het geworden!

Diabolo jaren '70 krukje / Orla Kiely behang Scribble / Orla Kiely wallpaper Scribble / mid century modern living room / retro woonkamer / www.geensteekjelos.wordpress.com

Het bankstel is nog uit de vrijgezellenperiode van manlief en doet het voorlopig prima. (Hugo en zijn vriendjes springen er graag op) Het behang is dus van de Ierse ontwerpster Orla Kiely. De salontafel is vintage (Deens design, jaren ’60) en heb ik op Marktplaats gevonden. Het Diabolo jaren ’70 krukje is mijn laatste aanwinst. Ik heb er lang naar gezocht omdat je veel vaker de witte, bruine of oranje versie tegenkomt. Deze is exact in de kleur van het behang, te gebruiken als voetenbankje én als naaikrukje. Het vloerkleed is nieuw, evenals de gordijnen. Het bloempotje is van de kringloop, de speelgoed leguaan is van Hugo maar vind ik zelf erg leuk zo . Op de bank een kussen van House Doctor. Het binnenkussen maakte ik zelf. En last but not least, de vloerlamp is ook een overblijfsel van voor mijn tijd. Ik hoop ‘m gauw te kunnen vervangen. Gelukkig past ‘ie best aardig bij de muur. Maar mooi vind ik ‘m zeker niet.

Diabolo jaren '70 krukje / Orla Kiely behang Scribble / Orla Kiely wallpaper Scribble / mid century modern living room / retro woonkamer / www.geensteekjelos.wordpress.com

zie je, past perfect bij de muur!

retro woonkamer / seventies woonkamer / retro living room / design living room / jaren 70 interieur / www.geensteekjelos.wordpress.com

jaren 70 draaifauteuil / retro draai fauteuil / retro woonkamer / seventies woonkamer / retro living room / design living room / jaren 70 interieur / www.geensteekjelos.wordpress.com

Deze retro fauteuil met skai bekleding heb ik alweer een tijdje geleden (na lang speuren) gevonden bij een geweldige winkel in Amersfoort. (eigenaar8.nl) Ik heb mij laten vertellen dat hij uit Rusland komt. Hij zit geweldig  en ik word nog elke dag blij als ik ‘m zie. Meestal is het erom vechten wie er in mag zitten!

De andere kant van de woonkamer, inclusief de open keuken, komen later aan de beurt. Mijn volgende project is het vinden van het ideale wandmeubel. Zonder pootjes, graag. (want geeft ‘lucht’ aan de kamer en het is makkelijk stofzuigen) De kast waarin nu de televisie staat heb ik bewust niet gefotografeerd omdat ik ‘m lelijk vind.

Sunburst clock by George Nelson / retro woonkamer / mid century modern living / retro klok / www.geensteekjelos.wordpress.com

Het krukje doet hier dienst als naaikruk. Aan de muur de Sunburst clock van George Nelson.

De jaren ’70 hanglamp van Dijkstra had ik al, zie een eerdere post hierover. We hebben er inmiddels twee, de andere hangt boven de salontafel. (niet te zien op de foto) Het eerder genoemde krukje gebruik ik ook om op te zitten als ik naai. De plant en pot komen van IKEA en de Sunburst clock is een replica van het tijdloze (’50) ontwerp van George Nelson.

De eettafel hebben we een aantal jaar geleden zelf gemaakt. Het blad is van een oude tekentafel dat we gestript en geverfd hebben, de eiken schragen zijn van VT Wonen. En hoewel ik de tafel mooi vind zou ik ‘m graag vervangen voor een rond exemplaar voor een meer speelse uitstraling.

Wordt vervolgd!

Gearchiveerd onder:Blogs

About the Author

Geplaatst door

Welkom op mijn blog! Ik ben Montserrat en ik heb een passie voor mooie stoffen, mijn naaimachine(s) en designs uit de jaren '60 en '70. Ik ben geboren in Spanje. Dertiger. Moeder van Hugo. Stoffeerder van beroep en coupeuse in opleiding. Creatief. Nachtbraker. Gepassioneerd. Ongeduldig (ik hou niet van moeilijk gedoe). Lief. Praktisch. Mijn inspiratie is eindeloos en daar schrijf ik graag over!

Geef een reactie

