comments 3

Oude kleding in een nieuw jasje

Tijdens een bezoekje aan de kringloop kwam ik op een idee: nieuwe kleding maken van oude kleren. Kastjes krijgen een nieuwe look met een likje verf en ook het glas en papier worden hergebruikt. Dus dat kan met kleding natuurlijk net zo goed! Ik besloot dat ik voor Hugo een aantal shirts met lange mouwen zou gaan maken en daarvoor wilde ik oude t-shirts (her)gebruiken.

Nu stond daar bij de kringloop een hele grote bak, en zo kwam ik op dit idee van kleding hergebruiken, met allerlei kleding op een hele grote hoop. (“alles voor 50 cent”) Dit was kennelijk het spul dat écht niemand wilde hebben. Niks geen mooie vintage stukken. Ik kwam kleding tegen met gaten. Verwassen spul. En zelfs met zweetplekken erin, yuk. Uiteindelijk heb ik een aantal prima exemplaren kunnen vinden. Overigens had ik makkelijk naar de kledingafdeling een verdieping hoger kunnen gaan, hoor, maar ik vond het gewoon een uitdaging om juist hier iets te vinden.

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Thuis mikte ik het spul natuurlijk linea recta in de was. De dag erna ging de schaar erin. Voor elk nieuw shirt gebruikte ik 2 oude. Om het voor- en achterpand te verkrijgen knipte ik eerst het shirt vanuit de zijnaden open. Nu had ik 2 losse stukken, die ik ieder dubbel vouwde. Hierop legde ik het patroon en dit knipte ik uit.

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Uit een ander shirt knipte ik vervolgens de mouwen.

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Voor de boordjes van de mouwen gebruikte ik ook een stukje t-shirt maar voor de halsboord knipte ik boordstof uit mijn eigen collectie, want die moet lekker mee kunnen rekken bij het aan- en uittrekken.

Op dezelfde manier verknipte ik ook een rood en een lichtblauw shirt. Op verzoek van Hugo naaide ik er applicaties op. En zo maakte ik van oude kleding van de kringloop twee nieuwe shirts! Met een beetje creativiteit en inspanning kun je dus heel makkelijk kleding hergebruiken!

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Montserrat de Vries / thirt maken / tshirt met raglan mouwen / kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Gelukkig wilde Hugo zijn nieuwe shirtjes wel even showen. Met de nadruk op éven, bij het tweede shirtje moest er een chocolaatje aan te pas komen, en dat ziet er zo uit:

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

kleding hergebruiken / kleding van de kringloop hergebruiken / recykleren / oude kleding opnieuw gebruiken / zelf een t-shirt naaien / kleding maken / retro t-shirt / kinderkleding ontwerpen / kleding naaien / www.geensteekjelos.wordpress.com

Een fantastische tutorial voor het maken van t-shirts van tricot vind je hier

patroon: Ottobreapplicaties via Etsy 

3 Comments

  1. Wat een leuke shirts! Helemaal fan van je kleurencombi van het eerste shirt!! (ik kies vaak meer voor de tweede combi, rood en blauw combi hier favoriet ; ) en het staat hem ook zo mooi! En dan ook nog van oude shirts, wow hoor!

    Like

Geef een reactie

